Noark spełnia marzenia szkół II

news featured image

Druga edycja międzynarodowego konkursu elektrotechnicznego NOARK Spełnia Marzenia Szkół ma swojego zwycięzcę. Spośród 123 projektów uczniowskich z 9 krajów europejskich, zwyciężyła drużyna z Serbii dzięki projektowi zautomatyzowanego przenośnika taśmowego do cięcia styropianu. Alan Michalik, polski reprezentant z Technikum Mechaniczno-Elektrycznego im. Nikoli Tesli w Chorzowie, wywalczył drugie miejsce dla swojej drużyny.

Projekt NOARK spełnia marzenia szkół powstał w 2020 roku, aby wspierać uczniów i nauczycieli w dziedzinie elektrotechniki i nowoczesnej energetyki. Od początku konkursu liczba krajów europejskich zaangażowanych w projekt wzrosła z jednego do dziewięciu. Stale rośnie również liczba zarejestrowanych szkół (z 17 do 141), a także liczba zrealizowanych projektów (z 12 do 123). „Jako firma działamy w 26 krajach europejskich i uważamy, że konieczne jest wspieranie edukacji technicznej w jak największym stopniu, ponieważ dziedzina elektrotechniki rozwija się w błyskawicznym tempie. Tylko dzięki inwestycjom, jakości i międzynarodowej konfrontacji studenci w naszym kraju i innych krajach europejskich będą w stanie nadążyć za światem. Konkursy takie jak ten, który organizujemy, mają im w tym pomóc” – powiedział Karel Havlíček, dyrektor ds. marketingu na Europę w NOARK Electric, firmie zajmującej się rozwojem, produkcją i dystrybucją urządzeń i komponentów elektrycznych.

Oprócz Czech, w tegorocznej edycji NOARK spełnia marzenia szkół, udział wzięli uczniowie z Bułgarii, Estonii, Łotwy, Litwy, Polski, Rumunii, Serbii i Słowacji. „W poprzednich edycjach wyłaniane były tylko najlepsze projekty z każdego kraju. Jednak w tym roku było inaczej. Zwycięzcy z każdego kraju rywalizowali w Pradze przed eksperckim jury o tytuł europejskiego zwycięzcy. Ostateczny ranking został ustalony na podstawie punktów zdobytych w sześciu kategoriach. Oceniano między innymi kreatywność projektu, wykorzystanie komponentów i jakość prezentacji” – powiedział Havlíček.

Wszyscy zawodnicy stanęli przed tym samym zadaniem – zaprojektować, zbudować i zaprezentować projekt z wykorzystaniem produktów dostarczonych w pakiecie konkursowym przez NOARK Electric. Jedynym warunkiem było wykorzystanie co najmniej połowy dostarczonych komponentów.

Technikum Mechaniczno-Elektryczne im. Nikoli Tesli w finale

Alan Michalik z Polski, uczący się w Technikum Mechaniczno-Elektrycznym im. Nikoli Tesli, walczył o tytuł najlepszego europejskiego projektu. Nastolatek dostał się do finału dzięki zwycięstwu w rundzie krajowej, w której jego drużyna pokonała ponad 20 innych zespołów swoim projektem automatu. Prezentację wideo projektu możesz obejrzeć tutaj – https://www.youtube.com/watch?v=MC4E_1io-hw

Projekt Tesla X zdobył w finale 161 punktów, co zapewniło mu drugie miejsce na podium. Alan nie był jednak rozczarowany wynikiem. Młodzieniec bardzo doceniał możliwość wzięcia udziału w konkursie i reprezentowania swojej drużyny w Pradze. Zapewnił organizatorów o chęci wzięcia udziału w następnej edycji oraz o pomysłach na przyszłe projekty.

„Kiedy dowiedzieliśmy się o europejskiej rundzie konkursu NOARK spełnia marzenia szkół w Czeskiej Unii Nowoczesnej Energii, niemal natychmiast zdecydowaliśmy się objąć go patronatem. I z pewnością nie żałujemy tej decyzji. Jako juror miałem pełne ręce roboty, ponieważ jakość projektów przerosła moje oczekiwania. Runda finałowa była bardzo wyrównana – tylko dziesięć punktów dzieliło pierwszą i czwartą drużynę, więc tylko drobne szczegóły zadecydowały o ogólnym wyniku” – skomentował juror Tomáš Buzrla z Czeskiej Unii Nowoczesnej Energii.